Istoria sticlei

Industria de imbuteliere

Industria de imbuteliere a bauturilor nealcoolice din Statele Unite ale Americii, asa cum o cunoastem noi astazi, si-a inceput activitatea aproximativ acum doua secole. Inceputurile pot fi localizate in prima decada a secolului 19. Dosarele arata ca in anul 1807 apa minerala sau ?bautura carbonatata efervescenta? a fost pentru prima data comercializata in Statele Unite ale Americii.

John Riley, in cartea sa, Istoria Industriei Americane de Bauturi Racoritoare (Asociatia Americana de Bauturi Racoritoare, fosta ABCB, Washington, D.C. 1958) are urmatoarele cuvinte de spus (pagina 48):

"Vanzarea comerciala de apa minerala a inceput in aceasta tara in anii 1806-1807. Informatiile disponibile nu stabilesc cu certitudine cine a fost primul, dar nu exista indoiala asupra faptului ca atat Benjamin Silliman din New Haven si Joseph Hawkins din Philadelphia s-au ocupat de acest lucru mai tarziu, in acel an. Silliman a fost cel care a imbuteliat sticla de apa minerala in 1806, insa acesta nu a emis nici o pretentie referitoare la aceasta activitate ca fiind o speculatie comerciala, pana in anul 1807. Iar recunoasterea ca prim intreprinzator a fost atribuita de multi lui Hawkins din Philadelphia, iar pretentia acestuia de a fi introdus pentru prima data apele carbonatate artificiale pentru consumatorul american, fiind, de asemenea, demna de amintit."

Evident ca urmatorul pas a fost cel al imbutelierii aromelor carbonatate. Printre apele minerale aromate, lamaia a fost prima favorita. Ceea ce pare destul de vizibil este faptul ca aromele citrice s-au adaptat mai bine la aromarea apelor minerale imbuteliate in prima perioada a anilor 1800. In special lamaia a fost utilizata de timpuriu si a predominat in domeniul bauturilor imbuteliate pana la introducerea pentru prima data a bauturii gazoase cu ghimbir. Problemele legate de fermentatie si alterare pentru un produs pastrat pentru orice perioada de timp, precum si lipsa de inalta tehnologie, cu siguranta ca justifica absenta generala a altor arome de fructe in comertul cu bauturi imbuteliate din acei ani.

Fiind un element comun in sticle, bautura gazoasa cu ghimbir a fost, cu siguranta, principalul produs al multor fabrici de imbuteliere de bauturi racoritoare in ultima perioada a anilor 1800.

Industria era in curs de dezvoltare si inregistra un progres destul de rapid. Pana in anul 1850 numarul fabricilor de imbuteliere era de mai putin de 100. Pana in 1880 numarul a crescut incet spre 500. Dar in urmatorii zece ani, sau pana in 1890, aproximativ noua sute de noi fabrici au aparut, totalul ajungand la 1400. In decursul urmatorilor zece ani de succes, procesul de dublare s-a repetat, ajungandu-se la un total de aproximativ 2800 de fabrici la sfarsitul secolului.

Cresterea ca valoare si ca volum de produse a contribuit, de asemenea, la cresterea numarului de fabrici de imbuteliere. Datorita faptului ca produsele anuale erau evaluate la doar trei sferturi de milion de dolari la mijlocul secolului al XIX-lea, pana in anii 1880 acea valoare a crescut pana la aproximativ cinci milioane pentru fiecare an. Insa in decada 1880 pana in 1890 valoarea productiei anuale a crescut puternic, iar, pana in ultimul an al secolului s-a apropiat de 15 milioane de dolari. Pe la inceputul urmatorului secol s-a dublat din nou. Valoarea productiei anuale pentru anul 1900 a fost de aproximativ 25 milioane dolari.

Publicul consumator ajunsese sa cumpere apa minerala imbuteliata. Deschiderea noilor fabrici insemna mai mult capital investit, mai mult echipament sau mai multa implicare pentru comunitate. Produsele suplimentare vandute presupuneau si noi locuri de munca. Iar acest lucru insemna, de asemenea, utilizarea mai multor materii prime iar aromele reprezentau cea mai importanta categorie, deoarece succesul produsului depindea in mare masura de popularitatea aromei sale.

Charles E. Hires a prezentat ambalajul sau de radacini si ierburi uscate, pentru inventia ?Hires root beer?, la Expozitia Centenara din Philadelphia in 1876, si a oferit o mostra a bauturii finite. La inceputul anilor 1880 au urmat extractele pentru consum casnic si concentratele de dozator folosite in acelasi scop. Deja in 1884 reclama nationala a acestui extract, de uz casnic, a aparut in Harper's Weekly, iar in 1885 in Harper's Magazine. In anul 1892, aproximativ 3 milioane de sticle erau vandute in fiecare an. Imbutelierea produsului finit pentru distributia catre detailisti a inceput aproximativ in 1893.

John Riley, in ?Istoria? sa, face urmatoarea observatie:" Inceputurile umile ale industriei cu bauturi carbonatate imbuteliate din America au devenit evidente cand istoricul a cautat referinte specifice de persoane sau locuri ce activeaza in aceasta industrie in anii sai de formare. Chiar si in regiunile metropolitane, unde erau situate principalele societati de imbuteliere de ape minerale, absenta acestor tipuri de rapoarte tinde sa dovedeasca natura neobisnuita a produsului, precum si lipsa unei cereri constante din partea publicului. Acest lucru justifica si numarul redus al celor implicati in producerea acestuia?

Istoria Coca-Cola

Intre 1886 si 1899, Coca-Cola a fost distribuita si vanduta numai la dozatoare sau in farmaciile locale pe teritoriul tarii, mai ales in Statele Estice. In acei ani de inceput, afacerea decurgea bine datorita managementului inteligent si a practicilor promotionale ale lui Asa G. Candler, care, in cooperare cu imbuteliatorii de Coca-Cola, au reusit sa faca produsul cunoscut.

Un inceput modest pentru industria de imbuteliere a Coca-Cola a avut loc in 1894 cand Joseph A. Biedenharn din Vicksburg, Mississippi, proprietarul Biedenharn Candy Company, a imbuteliat pentru prima data produsul finit Coca-Cola. Se pare ca Coca-Cola devenea atat de populara in regiunea Mississippi Delta incat clientii lui pana la fluviul Mississippi vociferau pentru aceasta. Singura metoda pentru a pune Coca-Cola la dispozitia acestor clienti era imbutelierea ei. Si acest Joseph Biedenharn chiar a facut acest lucru. El si fratii sai aveau sa devina membrii acelei unice si distinse prime generatii de imbuteliatori ai Coca-Cola, care si-au adus contributia pentru a face produsul sa devina ceea ce este el astazi in intreaga lume.

Sticla verde tip Hutchinson a companiei Biedenharn Candy a fost folosita pentru imbutelierea de Coca-Cola intre anii 1894 si 1900. Este extrem de rara si poate atinge un pret substantial printre colectionari. Totusi, nu avem nici o dovada a faptului ca acest tip de sticla a continut Coca-Cola la un moment dat, in acea perioada de timp, cu exceptia faptului ca Joseph Biedenharn a spus ca a folosit sticla Hutchinson pentru Coca-Cola in perioada anilor 1894-1900. Marca inregistrata "Coca-Cola," in masura in care se stie, nu a fost niciodata stantata pe aceasta sticla.

De asemenea, in 1897, Valdosta Bottling Works, proprietarii Holmes si Barber, au inceput sa puna Coca-Cola in sticle, pentru distributia acesteia la nivel local. Din informatiile noastre, o sticla autentica Valdosta, care este posibil sa fi fost folosita drept recipient pentru Coca-Cola, nu poate fi identificata astazi. Credem totusi, ca un tip de sticla Hutchinson trebuie sa fi fost folosita, intrucat sticla cu capacul ondulat nu a fost introdusa inainte de 1895.

Activitatile Vicksburg si Valdosta se desfasurau la nivel local, insa acestia pot fi considerati drept precursorii industriei de imbuteliere Coca-Cola infiintata oficial prin contract in iulie 1899. Industria de imbuteliere Coca-Cola a inceput sa prospere in 1900.

Primele doua fabrici din Statele Unite ale Americii erau in Chattanooga, Tennessee, si in Atlanta. In timpul primei perioade de dezvoltare a industriei de imbuteliere a Coca-Cola, au fost folosite trei tipuri de sticle pentru distributia produsului:

  • 1. Hutchinson (1899-1901)
  • 2. Straight-walled ? cu pereti drepti, cu capac ondulat si eticheta in forma de diamant (1901-1915)
  • 3. Design cu contur clasic (1916 ? in prezent)

Sticla tip Hutchinson a fost folosita de Compania de imbuteliere Chattanooga Coca-Cola, fiind in mod oficial si exclusiv prima fabrica de imbuteliere de acest fel din lume. Cateva din aceste sticle aveau marca inregistrata cu scris de mana pe gatul sticlei sau aproape de baza... avand textul "Chattanooga, Tenn.", pe fundul sticlei sau, uneori, pe cele doua parti laterale ale sticlei. Intr-adevar, aceste sticle sunt chiar rare. Astazi mai pot fi gasite numai cateva. Chattanooga a folosit in principal sticla Hutchinson fara vreo identificare.

In 1901, a fost introdusa sticla cu pereti drepti pentru Coca-Cola, dupa principiul capacului ondulat brevetat pentru prima oara in 1895. O eticheta in forma de diamant a fost atasata. Aceste etichete originale sunt, de asemenea, destul de rare.

Sticla autentica Coca-Cola cu pereti drepti, poate fi descrisa ca fiind facuta din sticla transparenta de cremene sau din sticla cu chihlimbar maro. Sticla purta marca inregistrata "Coca-Cola" stantata cu scris de mana pe marginea inferioara sau in jurul gatului. Uneori, orasul si statul apareau scrise pe lateral sau pe fundul sticlei. Daca o sticla are marca inregistrata "Coca-Cola" scrisa cu majuscula ca parte a numelui de marca al sticlei, sau prezinta textul "Proprietatea Companiei de Imbuteliere Coca-Cola?, atunci exista posibilitatea ca aceasta sa nu poata fi identificata drept o sticla Coca-Cola. Astfel de sticle erau folosite pentru distributia de apa minerala si /sau arome de catre o companie de imbuteliere Coca -Cola.

Design-ul sticlei cu contur, pe care o cunoastem astazi, se bazeaza pe un concept original sugerat de catre un sticlar suedez, Alexander Samuelson, angajat al Root Glass Company din Terre Haute, Indiana. Acest concept al lui Samuelson pentru design-ul de sticla a fost propus in anul 1913 si acceptat mai tarziu, in principiu, de catre un comitet special compus, printre altii, dintr-un numar de imbuteliatori Coca-Cola. Design-ul pentru aceasta sticla a fost brevetat de catre Oficiul American de Brevete la data de 16 Noiembrie 1915. Aceasta sticla care a suferit modificari ulterioare a fost pusa efectiv in uz in 1916.

Acestui model cu modificari i-a fost acordat mai tarziu brevetul de design la data de 25 Decembrie 1923, brevet expirat la data de 24 Decembrie 1937. Intre timp, sticla din 1923 a continuat sa fie utilizata pana cand a fost treptat eliminata pe motiv de distrugere, pierdere sau inlaturare. Acest lucru inseamna ca, atat sticla din 1923 cat si succesoarea ei, brevetata la data de 3 August 1937, s-au caracterizat printr-o utilizare paralela pe piata si nu puteau fi deosebite pe piata din punct de vedere practic. Acest brevet din 1937 a expirat la data de 2 August 1951. Numarul de identificare al brevetului ce apare pe sticla este "D105529."

Intre anii 1951 si 1960, acesta a fost protejat conform normelor de drept comun ca emblema de identificare pentru Coca-Cola. Apoi, a fost inregistrata in 1977 ca marca inregistrata la Oficiul American de Inventii si Brevete, o onoare acordata si altor cateva ambalaje.

Numere rezervate

De obicei, in partea inferioara a sticlelor mai vechi, exista o serie de patru numere ? de exemplu ?17-35?. Acestea sunt referintele producatorului in ceea ce priveste modelul si anul executiei.

Practica actuala reflecta o rafinare prin definitie: prima cifra reprezinta anul, a doua cifra reprezinta modelul, a treia cifra reprezinta simbolul producatorului; a patra cifra reprezinta fabrica de origine a producatorului. In cazul modelului clasic de sticla cu contur, informatiile privitoare la an ar trebui sa inceapa cu 1916.

Applied Color Label (ACL) ? Eticheta Color Aplicata (ECL)

De la introducerea sticlei standard in 1915, numele scris de mana al marcii Coca-Cola a fost prezentat in relief pe sticla. Totusi, politica companiei s-a schimbat in 1957, cand s-a introdus marca pe sticla in Eticheta Color Aplicata - ECA.

In ianuarie 2000, Coca-Cola clasica a fost lansata pe piata intr-o sticla noua, imprimata in relief, de 0,23l. Acest ambalaj a inlocuit Eticheta Color Aplicata/ ECA pentru piata nord americana, si a inclus, inscriptionat pe fundul sticlei, 24 de nume de orase/ state.

Informatii privind Orasul/ Statul

In primii ani, majoritatea imbuteliatorilor cereau ca orasul si statul lor sa apara inscriptionate pe fundul sticlelor imbuteliate de ei. Totusi, dupa cel de-al doilea razboi mondial, producatorii de sticle au fost de acord sa intrerupa pentru o perioada aceasta practica.

Informatiile privind orasul/statul nu au mai aparut pe sticlele returnabile pana in ianuarie 2000, cand Coca-Cola SUA a lansat noua sticla de 0,23l, nereturnabila care continea numele de orase/state din 24 de locuri importante pentru istoria Companiei. Cele 24 de orase au fost selectate datorita legaturii lor speciale ? fie prin istoric, fie din pur amuzament - cu Coca-Cola:

  • Alliance, Nebraska: semnifica relatia speciala pe care Coca-Cola o are cu comunitatile de pretutindeni.
  • Atlanta, Georgia: Orasul natal al Coca-Cola, fondata in 1886.
  • Boston, Massachusetts: Ar fi nevoie de aproximativ 24 de milioane de sticle de Coca-Cola ca sa egaleze cantitatea de ceai aruncata in apele portului Boston in timpul Partidei de Ceai de la Boston .
  • Charlotte, North Carolina: Locul uneia dintre cele mai fierbinti curse pe circuitul NASCAR -- Coca-Cola 600.
  • Chattanooga, Tennessee: Orasul natal al primei companii de imbuteliere a Coca-Cola din lume, care si-a celebrat centenarul in 1999.
  • Chicago, Illinois: Primul automat de bauturi a fost lansat la Targul Mondial din Chicago in 1933.
  • Cokeville, Wyoming: Ne place cum suna numele acestui oras cu 493 de locuitori.
  • Corpus Christi, Texas: Orasul natal al cunoscutei cantarete Selena, care a facut parte din ?familia Coca-Cola?.
  • Dallas, Texas: Prima fabrica in afara de Atlanta care produce siropul special folosit in obtinerea Coca-Cola a fost construita aici in 1894.
  • Death Valley, California: Cu temperaturi care in timpul verii ajung deseori la 50 de grade Celsius, acest parc din SUA este locul unde o Coca-Cola rece ca gheata este tot timpul bine venita.
  • Grand Canyon, Arizona: La 2.438 m de metri deasupra nivelului marii, Coasta de Nord a Canionului ar fi mediul natural pentru a tine la gheata Coca-Cola ? acolo ninge aproape tot timpul anului.
  • Denver, Colorado: Capitala Statului Colorado. In spaniola, ?colorado? inseamna ?rosu?.
  • Hollywood, California: Coca-Cola a aparut in filme si la TV alaturi de unii dintre cei mai mari actori ai lumii, si chiar a avut rolul principal in cateva filme.
  • Mattoon, Illinois: Orasul natal al lui Adolph Kull, cel mai batran angajat din sistemul Coca-Cola din SUA. El a lucrat in compania de imbuteliere Coca-Cola locala pentru o perioada de mai bine de 75 de ani inainte de recenta sa retragere la pensie.
  • New Orleans, Louisiana: Actuala cutie standard de carton de sase sticle a fost testata pentru prima oara in 1923, in Big Easy, facand mai usoara cumpararea si transportul de Coca-Cola.
  • New York, New York: Primul simbol electronic urias cu Coca-Cola a fost ridicat in Times Square in 1929. Astazi, un simbol urias din neon reprezentand o sticla de Coca-Cola inalta de 13 metri lumineaza inima New York-ului.
  • Niagara Falls, New York: Daca toata Coca-Cola produsa vreodata ar curge peste aceste cascade la nivelul normal de 5,3 milioane de litri de apa pe secunda, atunci ar curge timp de 1 zi si jumatate.
  • Philadelphia, Pennsylvania: Compania de imbuteliere a Coca-Cola din Philadelphia este cea mai mare afacere detinuta de afro-americani din Statele Unite.
  • Quincy, Florida: Orasul natal cu cei mai multi oameni care au ajuns milionari prin cumpararea de actiuni Coca-Cola.
  • Rome, Georgia: In top ca popularitate, locuitorii acestui oras din Georgia de Nord beau mai multa Coca-Cola de persoana, pe an, decat locuitorii din orice alt colt al lumii.
  • Roswell, New Mexico: Daca ar fi ca extraterestrii sa aterizeze pe pamant si sa guste prima Coca-Cola, probabil ca acesta ar fi locul in care ar face-o.
  • St. Louis, Missouri: Poarta Vestului. Primele uzine de imbuteliere Coca-Cola construite la vest de puternicul Mississippi au inceput sa produca in 1902.
  • Terre Haute, Indiana: Acolo unde s-a nascut idea pentru prima sticla. Root Glass Company a creat design-ul faimoasei sticle de Coca-Cola, pe baza desenului unei seminte de cacao, in 1915.
  • Vicksburg, Mississippi: Joseph A. Biedenharn a devenit prima persoana care a introdus Coca-Cola in sticle, in momentul in care a instalat, in 1894, in magazinul sau de dulciuri, o masina de imbuteliat sticle.

"Coke" inscriptionat pe sticla

Incepand cu anul 1963, marca "Coke" a aparut pe sticla intr-un chenar diferit de acela care contine marca "Coca-Cola."

Intoducerea sticlelor in format mare

In 1955 si dupa aceea, au fost introduse diferite forme mai mari ale clasicei sticle conturate -- in doze de 0,30 l, 0,35 l, 0,47 l si 0,76 l -, 10, 12-, 16- si 26-uncii.

Informatii asupra continutul lichidului

Legea Federala a cerut sa se mentioneze pe sticla standard, clasica, conturata, infomatiile referitoare la continutul lichidului la o cantitate de minimum 6 fl. oz (177.444 ml).

Sticla de aur

Industria de imbuteliere a Coca-Cola a ajuns la cea de 50-a aniversare in 1949, anul in care prima fabrica (Chattanooga, Tennessee) a inceput activitatea de imbuteliere. In acel moment, producatorii de sticle care au primit licenta de a produce sticle Coca-Cola au inceput, ca un gest de admiratie, sa trimita aniversar imbuteliatorilor, un numar limitat de sticle standard turnate in aur cu coroane aurite. Acest lucru a semnificat o recunoastere a imbuteliatorilor, pentru aniversarea unei jumatati de secol. Imbuteliatorii comandau frecvent pentru ocazii speciale sticlele de aur pentru a le face cadou distribuitorilor si prietenilor lor. Acest lucru se practica de multi ani, incepand cu 1949.

Dupa 1955, la cerere, diferitelor sticle in format mare li se aplica tratarea cu aur. Aceste sticle de aur nu sunt cunoscute pe teritorul unei companii de imbuteliere mai tanara de 50 de ani. Cand Eticheta Color Aplicata a marcii a fost pentru prima oara introdusa pe o sticla, a aparut de asemenea si pe sticla de aur.

Diferentierea de culoare intre sticlele nationale si cele de export

Cand a fost introdusa sticla cu design-ul clasic de contur, sticla folosita continea un nisip care dadea o culoare denumita "Georgia green." (verde de Georgia). Bineinteles, pe masura ce tehnologia s-a dezvoltat, producatorii de sticle au reusit sa imbunatateasca culoare verde si chiar sa faca anumite combinatii in formula sticlei.

Totusi, in Europa si in alte parti ale lumii, s-a descoperit ca tipul de nisip folosit pentru fabricarea sticlei producea o sticla mai transparenta. Acesti producatori de peste ocean puteau, de asemenea, sa prepare un amestec care a avut ca rezultat aparitia sticlei de culoare bruna. Deoarece nu se dorea culoarea bruna in sticlele de Coca-Cola, s-a optat pentru sticla transparenta.

Verdele de Georgia in Statele Unite si sticla transparenta se produce pentru diferitele tari din intreaga lume ? cu cateva exceptii.

In perioada dintre 1915 si 1940, de fiecare data cand Coca-Cola la sticla a fost lansata in Europa si in alte tari, a fost folosita sticla transparenta. Acest lucru se aplica si pentru Mexic si Canada ?. intrucat imbutelierea in Mexic si Canada a inceput inainte de 1916.

Dupa cel de-al doilea razboi mondial, de fiecare data cand s-a lansat Coca-Cola imbuteliata intr-o tara, a fost folosita sticla de culoare verde Georgia. De exemplu, cand marca Coke a fost lansata pentru prima data pe piata din Japonia, in 1960, s-a folosit sticla de culoare verde Georgia. Ca o regula generala, in tarile in care marca Coke imbuteliata a fost vanduta inainte de cel de-al doilea razboi mondial, a fost folosita sticla transparenta. In acele tari in care Coca-Cola imbuteliata a fost lansata pentru prima data dupa cel de-al doilea razboi mondial, a fost folosita sticla de culoare verde Georgia.

Sticla nereturnabila

La inceputul anilor 1960, am inceput sa testam pe piata ambalajul de unica folosinta, sau nereturnabil, de sticla pentru Coca-Cola. Putin mai tarziu am introdus pe majoritatea pietelor ambalajul de sticla nereturnabil.

Sticle aniversare

La inceputul anilor 1970, multe fabrici de imbuteliere din SUA au inceput sa isi sarbatoreasca cea de-a 75 aniversare in acest domeniu prin lansarea unor sticle-editie limitata care foloseau vechile design-uri si logo-uri.

Aceste sticle au devenit repede obiecte de colectie dorite si au stimulat dezvoltarea altor sticle aniversare care sa celebreze evenimente sportive, festivaluri sau aniversari si evenimente importante pentru clienti.

La inceputul anilor 1990, sticlele contur au inlocuit sticlele obisnuite cu pereti drepti, drept ambalaj standard pentru a marca aceste evenimente.

Sticlele aniversare au devenit foarte populare pentru colectionarii de Coca-Cola, multi dintre acestia avand sute din aceste sticle expuse in casele lor.

Sticle aniversare